20-5
Implementatie vanaf de F jeugd, E jeugd en D
jeugd
Het
HGC jeugdbeleid F-E-D is gebaseerd op drie pijlers:
1)
Spel-/speelplezier
2)
Breedmotorisch opleiden en
3)
Spelgericht trainen
Aan het plezier wordt invulling gegeven door aan de teams
de meeste passende begeleiding te koppelen in de vorm van coaches, trainers en
managers. Uitgangspunt is dat alle kinderen op HGC hetzelfde niveau van
begeleiding en training krijgen. Dit willen we bereiken door een kwalitatief
hoogwaardige technische staf de vele vrijwilligers te laten ondersteunen bij
het invullen van de doelstellingen. De minicommissie zal in samenwerking met de
Technische STAFF (hierna TS) in gesprek gaan
met de betreffende personen voor de best passende combinatie.
Coaches, managers en trainers ontvangen begeleiding via
Jeugd 2.0 (zoals train de trainer, coachavonden, managersavonden, en ‘coach op
aanvraag’/CoachCentrale). Ook wordt er invulling gegeven aan het plezier door
teams de mogelijkheid te geven op HGC te eten en/of mee te doen met evenementen
die worden georganiseerd voor de verschillende doelgroepen.
Bij het opleiden en trainen
staat een plezierige, veilige en leerzame omgeving centraal.
De
ontwikkeling en daarmee het eindniveau van kinderen is op jonge leeftijd nog onvoorspelbaar.
Door de kinderen zo breed mogelijk op te leiden, willen we alle kinderen de
kans geven te groeien en zo lang
mogelijk plezier te houden in het spel in plaats van vroege selectie aan
de hand van momentopnames in die ontwikkeling. Breed motorisch opleiden houdt
in dat tijdens een hockeytraining zowel oefeningen met als zonder hockeystick
worden aangeboden (hierna verder uitgelegd bij de trainingsvormen). Het doel
hiervan is om de kinderen zo goed mogelijk leren te bewegen in de breedste zin
van het woord. Door onderdelen van andere sporten mee te nemen tijdens de
hockeytraining, wordt bijgedragen aan deze brede ontwikkeling.
Het is wenselijk
dat de trainingen ‘altijd’ bezocht worden. Al doende leert men en door nieuwe
dingen te ontdekken wordt het kind geholpen in zijn/haar bewegingsontwikkeling,
wat centraal staat in de basisschoolleeftijd. Daarbij leren de kinderen ook wat
het is om in een team te spelen en welke verwachtingen dat met zich meebrengt,
zoals samen trainen, samen opruimen na de training, samen verzamelen en
voorbereiden voor de wedstrijden, samen limonade drinken na de wedstrijd en samen
leuke dingen doen ….
Onderbouwing visie jeugd 2.0 (gebaseerd op ‘6x vooruit’ KNHB
visie)
Als gevolg van maatschappelijke en technologische veranderingen zijn
kinderen de afgelopen jaren anders en vooral minder gaan bewegen. Kinderen
spelen minder buiten en zitten meer. Zij missen het plezier van bewegen.
Kinderen stoppen ook eerder met sporten en zijn op latere leeftijd minder
gemotiveerd om te bewegen. Kinderen bewegen bovendien niet alleen (te) weinig,
maar vaak ook te eenzijdig.
Deze ontwikkeling heeft niet alleen effect op belangrijke zaken zoals
gezondheid, fitheid en creativiteit, maar ook op prestaties in de sport.
Bij de ontwikkeling van het Jeugdbeleid 2.0, gaat HGC uit van
‘laatspecialisatie’. Tot de leeftijd van 12 jaar (en vaak nog later) is een
kind nog volop in ontwikkeling op vele vlakken, waardoor van talentherkenning
op jongere leeftijd maar zeer zelden sprake is, zoals inmiddels ook wetenschappelijk
is aangetoond. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat vroegtijdige selectie
en eenzijdig trainen veelal leidt tot blessures, overbelasting, en vroegtijdig
afhaken. Tot slot leidt vroege specialisatie vaak tot verlies aan spelplezier waardoor
kinderen eerder stoppen en dus een potentieel gemis aan talentvolle spelers. Dit
betekent dat we alle kinderen kwalitatief en kwantitatief hetzelfde niveau van
training en begeleiding willen geven zodat eventuele "laatspecialisten” niet
buiten de boot vallen.
Daarom zijn wij van
mening dat voor een gezonde en kwalitatieve ontwikkeling van onze jeugdspelers,
het goed is om zo veel mogelijk verschillende basisvaardigheden binnen sporten,
spelvormen, oefenvormen en activiteiten te ervaren. Op die manier ontwikkelen
de kinderen ook meer creativiteit in het spel en hebben zij meer plezier en minder
blessures.
Geïnteresseerd
in de achtergrond van het jeugdbeleid? Lees/Bekijk dan onderstaande
artikelen/video’s
·
Artikel De
Correspondent - Zweedse topvoetbalclub AIK
·
KNHB -
Visie op spel en spelontwikkeling
·
Artikel
Bert Heuvingh - ontwikkelen van talent
·
Sportknowhowxl.nl
- Leren sporten is leren bewegen
Trainingsvormen
Zoals hiervoor vermeld, is het HGC jeugdbeleid gebaseerd op drie pijlers: spel-/speelplezier,
breedmotorisch opleiden en spelgericht trainen. De verschillende pijlers hebben
vorm gekregen in verschillende trainingsvormen; lijntrainingen, teamtrainingen
en skillstrainingen.
Lijntraining (F, E en D-jeugd)
Tijdens deze trainingen, trainen alle kinderen van één lijn op hetzelfde
moment samen. Hiermee ondersteunt HGC de verbinding tussen de kinderen van
dezelfde leeftijd. Het maakt immers niet uit of je in E5 of E2 speelt, in D4 of
D9; iedereen komt op hetzelfde moment naar de club en krijgt dezelfde training.
De lijntrainingen zijn deels gestoeld op het Athletic Skills Model (ASM) en hebben tot doel de jonge sporter te
ontwikkelen tot een veelzijdige goede beweger, die vervolgens uitgroeit tot een
atleet. Deze atleet gaat zich specialiseren in één sport en tot slot zal de
atleet zich binnen de sport gaan ontwikkelen tot een absolute specialist.
De focus ligt dus niet alleen maar op het creëren van een goede hockeyer,
maar voornamelijk op het opleiden van een goede beweger. We gaan dus uit van
een ‘late specialisatie’ maar met een vroege betrokkenheid bij de hoofdsport
hockey.
In de praktijk betekent dit dat kinderen naast oefeningen met stick&bal
ook andere sport- of spelvormen gaan beoefenen, uitgaande van onderstaande
basis motorische vaardigheden: gaan & lopen, springen & landen, trappen
& schieten, zwaaien, balanceren, bewegen op muziek, rollen & duikelen,
stoeien & vechten, gooien, slaan & vangen, klimmen & klauteren.
De lijntraining bij HGC bestaat uit verschillende onderdelen:
transitiespelletjes (ter voorbereiding op inzicht en besluitvorming, herkennen
van ruimtes), motorische scholing en hockeytechnieken.
In een carrouselvorm worden deze onderdelen aangeboden aan groepjes, waarin
spelers van verschillende teams samen spelen en oefenen.
De lijntraining is onderdeel van de trainingsweek van je team. Onverhoopt
afmelden voor de lijntraining dient dus ook te gebeuren bij de trainer/coach
van het team waarin je speelt.
Teamtraining (E-en D-jeugd)
Voor de E- en D-categorie is er naast de lijntraining ook een teamtraining.
Deze training is gebaseerd op een doorlopende leerlijn, wat inhoudt dat hockeyers
hun leven lang leren. HGC heeft gekozen voor de aanschaf van een
trainingsprogramma die deze doorlopende leerlijn ondersteunt. Bij dit programma
hoort een app waarin oefenstof wordt aangeboden voor trainingen voor
verschillende leeftijdsgroepen en verschillende niveaus. Op deze manier hebben
alle trainers van HGC voldoende leerstof tot hun beschikking en krijgen alle
jeugdspelers wekelijks een op hun niveau afgestemde hockeytraining die hun
ontwikkeling verder bevordert.
Tijdens de teamtrainingen wordt spelgericht getraind. Dat betekent dat de
oefeningen een doel hebben (letterlijk), een richting (de wedstrijdrichting) en
dat de onderdelen Balbezit (BBZ), Niet-Balbezit (NBBZ) en Omschakeling (van BBZ
naar NBBZ en van NBBZ naar BBZ) aan de orde komen.
Skillstraining (D-jeugd)
De skillstraining is het derde type training dat HGC aanbiedt aan de
D-jeugd. Deze training is facultatief en kan derhalve niet verplicht worden
gesteld.
In deze trainingen staan ‘skills’ centraal ofwel vaardigheden. Tijdens deze
training gaat het om de individuele speler, die op een speelse en uitdagende
wijze zich allerlei technieken eigen maakt en daarmee een betere balcontrole
ontwikkelt. De individuele speler leert beter keuzes te maken welke techniek op
welk moment te gebruiken. Kortom: meer controle binnen het toch zeer complexe hockeyspel.
Zelfregulatie is een belangrijk onderdeel binnen de skillstraining.
Begeleiding van de trainingen
Alle trainingen worden begeleid
door (een combinatie van) jeugdtrainers en/of ouders. Daarnaast zijn op ieder
veld standaard 1 of meer hoofdtrainers aanwezig voor eventuele ondersteuning en
verdere begeleiding van deze jeugdtrainers en/of ouders. De trainers worden
verwacht aanwezig te zijn bij de speciaal voor hen georganiseerde train de
trainer bijeenkomsten, die meerdere keren per seizoen plaatsvinden.
Indelen van teams
De ontwikkeling van
spelers wordt gevolgd via de online-tool, waarin naast oefenstof voor
trainingen ook formulieren beschikbaar zijn voor het maken van beoordelingen
aan de hand van diverse vooraf geformuleerde indicatoren. We hebben de volgende indicatoren vastgesteld voor de F
en E-jeugd
-
Atletisch vermogen (bewegen, wenden, keren)
-
Balcontrole, techniek, passing, aannemen
-
Inzet, betrokkenheid, houding
-
Doorzettingsvermogen
-
Keuzes in het veld (overzicht/inzicht)
-
Lerend vermogen (pikt tips makkelijk op)
-
Motivatie
-
Teamgeest (houdt rekening met anderen)
Bij het indelen van de
miniteams maken wij gebruik van deze beoordelingen die door de verschillende
trainers en coaches zijn ingevuld (meerdere momenten per jaar). Ook de
hoofdtrainers, lijncoördinatoren (hierna LC) en TS geven periodiek input over de ontwikkeling
van de kinderen en worden betrokken bij het indelen van de teams. Het streven
is om op deze manier op een zo’n objectief mogelijke manier teams te vormen.
Voor zowel F als E
teams wordt niet geselecteerd; het ‘eerste’ team is daarmee niet per definitie
het ‘sterkste’ team.
F-categorie
Bij de indeling van de teams
voor 2F, wordt er vooral gekeken naar ‘gelijkgestemden’ qua atletisch vermogen en
motivatie.
Daarnaast bieden we de
mogelijkheid aan de kinderen om één tot twee wederzijdse vriendjes/vriendinnetjes
op te geven bij wie ze graag ingedeeld worden (geen garantie dat dat ook lukt
overigens).
Bij het indelen van de 2F naar 1E
lijn, kijken we wederom met wie de kinderen het naar hun zin hebben en proberen
we de speler/speelster met 1 wederzijds vriendje/vriendinnetje in een team te
plaatsen. Daarnaast wordt ook weer gekeken naar ‘gelijkgestemden’, waarbij
naast de hiervoor genoemde indicatoren met name wordt gelet op inzet en
doorzettingsvermogen.
E-categorie
Bij het
indelen van de 1E naar 2E lijn, wordt naast de hiervoor vermelde indicatoren
ook gekeken naar de balcontrole en het lerende vermogen. Samengevat leidt dit tot
het volgende overzicht:
|
2F
|
1E
|
2E
|
Atletisch vermogen
(bewegen, wenden, keren)
|
x
|
x
|
x
|
Balcontrole,
techniek, passing, aannemen
|
|
|
x
|
Inzet, betrokkenheid,
houding
|
|
x
|
x
|
Doorzettingsvermogen
|
|
x
|
x
|
Keuzes in het veld
(overzicht/inzicht)
|
|
|
|
Lerend vermogen
(pikt tips makkelijk op)
|
|
|
x
|
Motivatie
|
x
|
x
|
x
|
Teamgeest (houdt
rekening met anderen)
|
|
|
|
Het is de
bedoeling om na de meivakantie voor alle 2e jaars E speciale
trainingen in te richten om ze voor te bereiden op het spelen op een heel veld.
In tegenstelling
tot voorgaande jaren zal er door 2e jrs E niet apart
meegetraind worden in teamtrainingen van de D lijn.
D-categorie
Bij de
indeling van 2E naar de D-lijn zullen alle 8 hiervoor vermelde indicatoren
worden meegewogen. Rekening houdend met het feit dat binnen de Nederlandse hockeycompetitie
vanaf de D-lijn op niveau wordt ingedeeld, zal HGC deze lijn volgen.. Hiervoor zullen
in de D-lijn een aantal ‘opleidingsteams’ worden gevormd. Om een zo breed
mogelijke basis te creëren en ook kinderen die zich pas op latere leeftijd
ontwikkelen in deze groep te behouden, is ons streven om jaarlijks binnen de
D-categorie zowel voor de jongens als meisjes 2 tot 3 opleidingsteams te vormen. Op basis van de
huidige ledenaantallen verwachten wij in het seizoen 2020-2021 in totaal 3 meisjesteams
en 2 jongensteams in te kunnen richten als opleidingsteam. In deze teams worden in beginsel
(maximaal) 15 spelers opgenomen.
Mede gezien het feit dat in de D lijn door de knhb op niveau wordt
ingedeeld, kan gekozen worden om de verdeling tussen eerste- en tweedejaars te
variëren, zodat bijvoorbeeld in het eerste team verhoudingsgewijs meer tweede
jaars spelen en dit team dus op een hoger niveau kan spelen.
Bij de
indeling van de overige teams wordt logischerwijs eveneens gekeken naar alle
indicatoren, maar wordt relatief meer rekening gehouden met het sociale,
vriendschappelijke aspect van hockey. Zo is er onder meer ook weer ruimte voor
het benoemen van 1-2 vriendjes/vriendinnetjes met wie men graag in het team zou
willen spelen.
In basis krijgen alle teams uit de D lijn kwalitatief en
kwantitatief hetzelfde trainingsaanbod (mede door het gebruik van de trainings-app zoals hiervoor genoemd) en wordt
het tempo en de moeilijkheid van de oefeningen aangepast aan het niveau. Ook
hier is de aanwezigheid op elke training gewenst en is de hulp van ouders
essentieel.
Om invulling te kunnen geven aan
de lijn van de KNHB, zullen de trainingen van de opleidingsteams worden
begeleid door meer ervaren trainers die ook geschoold zijn in het opleiden en
ontwikkelen van kinderen op hockeygebied. Hiervoor wordt een extra bijdrage
doorbelast aan de spelers van de opleidingsteams.
Door het breed-opleiden creëren
we uiteindelijk ook een bredere top voor de C-B en A categorie en een langere
deelname aan jeugdhockey op HGC.
Teamactiviteiten
Zoals aan het begin is vermeld, vormen
teamactiviteiten een belangrijk onderdeel van het plezier dat kinderen beleven
aan de hockeysport. Naast de trainingen en de wedstrijdjes op zaterdag is het daarom leuk om af
en toe teamactiviteiten te organiseren. Die hoeven niet ver weg of ‘duur’ te
zijn, maar kunnen op de club of bij iemand thuis plaatvinden (denk aan samen
eten na de training of een wedstrijd). De manager van het team kan hierin een
voortrekkersrol spelen.
Vanuit HGC worden daarnaast voor de diverse lijnen ook evenementen
georganiseerd. Hieronder enkele voorbeelden van leuke activiteiten die in het
verleden op HGC zijn georganiseerd:
-
Glow in the Dark toernooi
-
Filmavond
-
Bingo avond
-
Aldis Schoteltoernooi
-
Koek en Zopietoernooi
-
Mini vd week bij Dames en Heren 1 met je team
Ouders
De rol van ouders bij het stimuleren van sportplezier bij de kinderen, in
welke vorm dan ook, is heel erg belangrijk. Positieve aanmoediging en
meegenieten met het plezier van de kinderen zijn essentieel voor hun
ontwikkeling. Soms is het goed om even in de spiegel te kijken… "Als winnen het
doel is, dan heb je bij verlies een groot probleem.”